← Tillbaka till konsumentkollen


Vad innebär öppet köp?

Öppet köp innebär pengarna tillbaka om konsumenten ångrar sitt köp. En butik har inga krav på att erbjuda öppet köp, utan det är butiken själv som bestämmer eventuella villkor för öppet köp. Om en butik erbjuder öppet köp brukar detta stå på kvittot.

Vad innebär bytesrätt?

Bytesrätt innebär att säljaren erbjuder konsumenten att byta returnerad vara mot en annan. En butik har inga krav på att erbjuda bytesrätt, utan det är butiken själv som bestämmer eventuella villkor för bytesrätt. Om en butik erbjuder bytesrätt brukar detta stå på kvittot.

Vilken ångerrätt gäller vid köp på distans?

Ångerrätt innebär att du har rätt att ångra ditt köp. Enligt Distansavtalslagen (2005:59) 9 § har du två veckors ångerrätt om du handlar på distans, men i övrigt har du samma rättigheter som i butik. Att handla på distans betyder att du köpt något utan att träffa säljaren eller att avtal tecknas utanför fasta eller rörliga affärslokaler. Exempel på köptillfällen som görs på distans är när du köper en vara på en marknad, när du köper något via en telefonförsäljare, när du tecknar ett abonnemang hos en telefonförsäljare som tillfälligt står vid en monter samt om du handlar via nätet. Detta innebär då att du som konsument kan köpa en vara och inom två veckor från leveransdatum lämna tillbaka den och få dina pengar tillbaka.

Däremot kan butiken ha speciella villkor för att använda ångerrätten, vilka tydligt ska framgå. Dessa villkor ska ges muntligt eller skriftligt med undantag för gatuförsäljning (utanför företagets affärslokaler) där du måste få informationen skriftligt. När du genomfört ett distansavtal ska du få en bekräftelse på avtalet efter ditt köp, vilket ska innehålla villkoren om ångerrätten. Viktigt att tänka på är att ta kontaktuppgifter till säljaren när du befinner dig på en tillfällig marknad för att det ska bli lättare att få tag på denne vid en eventuell reklamation. Vill du läsa mer om distansavtal kan du läsa den fullständiga lagen hos Riksdagen här.

Exempel på när ångerrätten inte gäller:

  • Om förseglingen brutits på hälso- eller hygienprodukter
  • Vid köp av varor som är specialtillverkade efter konsumentens önskemål
  • Köp som genomförs på idrottsevenemang, kulturevenemang och liknande
  • Varor som snabbt kan bli dåliga, exempelvis livsmedel
  • När du handlar i fysisk butik så har du enligt lag ingen rätt att ångra köpet
fashion-woman-shoes-get-ready

← Tillbaka till konsumentkollen