← Tillbaka till konsumentkollen


Vilka rättigheter har jag om min vara är försenad?

Om din vara är försenad kan du hålla inne betalningen motsvarade värdet på din vara. Du kan även avbeställa din vara om den inte kommer fram inom den avtalade tiden – läs därför noga igenom ditt avtal för att veta vilken tid som gäller. Om du har fått ökade kostnader på grund av förseningen kan du även kräva säljaren på skadestånd. Däremot kan du inte kräva skadestånd för själva förseningen i sig. Vill du läsa mer om sena leveranser kan du läsa det hos Hallå Konsument här.

Vad gör jag när jag inte har fått min leverans?

Om du inte fått din leverans ska betalning på motsvarande värde för leverans, vara eller tjänst hållas inne. Du kan även avbeställa din vara om den inte kommer fram inom den avtalade tiden – läs därför noga igenom avtalet för att veta vilken tid som gäller.

Du har även rätt till att häva köpet och säljaren ska då återbetala dina pengar utan dröjsmål. Om du har betalat köpet med ett kreditkort kan du vända dig till kreditgivaren med ditt återbetalningsanspråk.

Mitt paket är borta och företaget har inte gett mig något nummer att spåra det på. Hur spårar jag mitt paket?

För att spåra paket som är borta kan man använda försändelse-id. Saknas försändelse-id kan paket spåras med avsändarens referens eller logistikkundnummer. Du kan även spåra ditt paket med SMS-nummer eller aviseringskod.

Min beställning skulle komma till dörren men jag var inte hemma, vad gör jag?

Vad som sker vid leverans vid dörren om mottagaren inte är hemma beror på det företag som ska leverera din beställning. Vanligtvis brukar dessa beställningar lämnas vid närmsta utlämningsställe och detta skall meddelas till den tänkta mottagaren. Har ingen avisering skickats ut om upphämtning bör mottagaren kontakta det företag som levererar alternativt företaget där beställningen är lagd.

Min beställning säger att de varit vid dörren men jag hörde ingen ringa på, vad gör jag?

Vid leverans hemma vid mottagarens dörr ska kontakt med mottagaren ske per telefon för att komma överens om leveransen. Bor du som mottagare i lägenhet kan du lämna uppgifter om portkod och lägenhetsnummer när du anger leveransinformation vid beställning för att underlätta.

Min beställning har kommit till fel postombud, vad gör jag?

Postombud och utlämningsställe är kopplat till ditt postnummer, så se därför alltid över det förvalda postombudet när du lägger din beställning. Har försändelsen redan skickats men inte levererats kan avsändaren, mot en avgift, ändra leveransadressen och få försändelsen levererad till ett annat utlämningsställe. Vill du läsa mer om ändring av postombud kan du läsa om det hos Postnord här.

Jag har inte möjlighet att gå till postombudet, kan någon annan hämta mitt paket?

Ja, det går. När det gäller paket, Rek eller postförskott krävs legitimation. Om det är någon annan än du som ska hämta ditt paket skall både din legitimation och den faktiska mottagarens legitimation visas vid postombudet. Vid personlig utlämning kan endast du hämta.

Vad är förskottsbetalning?

Det är en betalning för varor som ännu inte levererats eller för tjänster som ännu inte utförts.


← Tillbaka till konsumentkollen