What’s up, Hanna B?

Rabbles marknadsavdelning fick för ett tag sedan förstärkning i form av Hanna Bergh som studerar på Lunds Universitet. Efter tre veckor är det dags för en light grillning.

Hur är det att vara intern på Rabble?
– Det är väldigt spännande! Jag trivs med att vara på ett företag som är såpass nytänkande och där det händer mycket hela tiden.

Vad får du vara med om?
– Jag hjälper till med den externa marknadskommunikationen via sociala medier och andra kanaler. Det kan till exempel vara genom samarbeten med organisationer och företag. Jag hjälper också till med att förbättra den kommunikation som Rabble har idag med sina kunder, kanske designar jag om ett informationsblad eller gör ett koncept för en kampanj. Utöver det så har jag hand om en del administrativa sysslor.

Vad är det bästa med att ha praktik på Rabble?

– I allmänhet så tycker jag att själva klimatet på Rabble är det bästa, alla är supertrevliga och det märks att alla trivs på jobbet. Det är ingen “Äntligen Fredag”-kultur, utan folk tycker att det är kul att arbeta. Som intern får man komma med idéer och åsikter som alla andra på företaget. En vanlig föreställning många har är att man får koka kaffe och slava under sin praktik.

Vad har du lärt dig som du inte kunde innan praktiken?
– Hur olika verktyg och system för appen fungerar, samt program så som photoshop och mailchimp. På Rabble har jag fått arbeta med många projekt samtidigt och förstått vikten av att strukturera det man arbetar med.

Vad är största skillnaden mellan att studera i Lund och att ha praktik på Rabble?
– Den dagliga rutinen skulle jag säga. Och att under studietiden tragglar du tusen sidor litteratur per månad, medan du på Rabble får lära dig hur man arbetar med kommunikation på riktigt.

Har din bild av Rabble förändrats något från det att du sökte praktik till nu?
– Nej, faktiskt inte. Jag fick en bra magkänsla redan på intervjun och den känslan består. Min bild av Rabble är fortfarande att det är ett innovativt företag där det händer mycket på kort tid, och att det är ett företag där alla får komma med idéer och förslag.

Ge läsarna någon inside-information om Rabble.
– Jag kan inte säga så mycket mer än att det har funnits en pool i nuvarande “förrådet”.

Vilka tips skulle du vilja ge till andra som söker internship inom kommunikation och marknadsföring?
– Gör ett bra CV och personligt brev som förklarar varför just du passar på företaget. Tänk på att felstavningar och dålig struktur ger ett slarvigt intryck. Om du har många företag som vill ha dig, gå på känsla. De företag som inte är trevliga på intervjun kommer antagligen att låta dig slava vid kaffekokaren.