Så populära är nätrabatterna i Norden

Inför Rabbles lansering i Danmark gjorde vi en liten djupdykning i hur populärt det är med rabatter på nätet i Norden. Vi undersökte de mest populära söktermerna på Google, genomförde personintervjuer samt en större kvantitativ undersökning.

När det kommer till antalet sökningar på Google är Sverige och Danmark överlägsna sett till sökningar per capita medan Norge och Finland hamnar lite på efterkälken. Svensken är till exempel nästan tre gånger mer benägen att söka efter rabattkoder än Norrmannen.

Den nation som bryr sig minst om att göra en bra deal är Norge, kanske föga förvånande. Norrmännen värdesätter istället andra egenskaper såsom pålitliga varumärken och komfort. Dock anser närmare 80% av de norska konsumenterna att deras intresse för rabatter har ökat senaste året. Mest intresserad av att göra en bra deal är dansken där hela 74% svarade att känslan för att göra en bra deal känns avgörande för ett köp.

Vi lät 1000 konsumenter rangordna de fem viktigaste värdena vid onlineköp, och resultatet ser ut som följer:

  1. Pris
  2. Varumärke
  3. Leveranstid
  4. Fraktkostnad
  5. Säkra betalningarNätrabatter norden