Rabble om mobil marknadsföring och adblockers

Rabble är idag Sveriges största plattform för incitamentsdriven marknadsföring (erbjudanden, rabattkoder och tävlingar) i mobilen och på webben. Här får du chansen att veta mer om vad Rabbles experter på digital marknadsföring, Hanna Bergh och Fabian Wendt, tror om adblockers-trenden. Dessutom får du tips på hur du kan synas mobilt på ett effektivt sätt.

Vilka är era 3 bästa tips till företagare vid mobil marknadsföring?

Första tipset är självklart att ha en mobil marknadsföringsbudget i mediamixen. Det är fortfarande vanligt att marknadschefer glömmer bort eller nedprioriterar det mobila även fast det till stor del är där som konsumenten finns idag, säger Hanna Bergh, marknadschef på Rabble.

I mobilen är saker mer på konsumentens villkor. Här fungerar inte samma påtvingande och störande reklam som vi ser i andra medier såsom tv och print. Det är därför viktigt att ge konsumenten ett incitament av faktiskt vilja ta del av annonsörens budskap. Detta görs med fördel genom ett erbjudande eller en tävling. Det finns väl inget värre än att få upp en pop-up banner över hela skärmen när man surfar? Det är inte en tillfällighet att nära hälften av dagens konsumenter har adblockers aktiverade när de surfar, säger Fabian Wendt, säljchef på Rabble.

En annan sak som är viktig att tänka på är att vara relevant i sin kommunikation. Varför skicka erbjudande på ett par skor till någon som alltid går barfota? Vi pratar om målsökande reklam som når fram till rätt person. En av fördelarna med Rabble är att vi kan nå specifika målgrupper via insamlad data som våra användare delar med sig av. Vi kan skicka ut en pushnotis till t.ex. kvinnor mellan 20-40 år som under det senaste året köpt skönhetsprodukter i Stockholm eller liknande. Dessutom har majoriteten av våra användare faktiskt tackat ja till att ta emot våra annonsörers reklam på det här viset, berättar Fabian Wendt.

   Hanna Bergh och Fabian Wendt Rabble Marknad

            Fabian Wendt, försäljningschef och Hanna Bergh, marknadschef på Rabble

Vilket är det vanligaste misstaget vid mobil marknadsföring?

Att man inte anpassar sig till det mobila formatet. Man måste tänka på att mobilanvändaren ofta är ”on-the-go” och inte har tid att läsa långa noveller. Tydlighet i kommunikationen är väldigt viktigt, säger Hanna Bergh.
Och såklart att applicera det gamla påtvingande och störande reklamupplägget i form av banners och annonser när konsumenten inte bett om att ta emot dessa. Reklam ska ske på konsumentens egna villkor och när denne själv vill ta del av det, inflikar Fabian Wendt.

Vad tror ni om fenomenet adblockers – fördelar respektive nackdelar för privatkonsumenter och företag?

Vi ser adblockers som ett sätt för konsumenter att sålla i informationsflödet. Superbra för konsumenter, men förödande för företag som sysslar med mycket ”traditionell” reklam. Konsekvenserna är såklart att företag har mindre yta att synas på och får svårt att tjäna pengar genom reklamklipp etc. som kan vara deras huvudsakliga intäktskälla. Dock finns det vägar för företag att ta sig runt adblockers, som t.ex. att synas i vår app med ett erbjudande som faktiskt uppskattas av konsumenter och inte uppfattas som störande reklam. Vi ser adblockers som ett tecken på början av en ny era där relevant reklam och content alltid går hem.

Sammanfattning

– Glöm inte bort mobil marknadsföring
– Ge ett bra erbjudande eller erbjud tävling
– Var relevant i kommunikationen
– Anpassa till det mobila formatet – kort och tydligt

Innehållet finns också att läsa på Mediaklar.com här.

Ladda ner till iPhone Ladda ner till Android Ladda ner till Windows Phone